piirros: Osmo Walli
edelliselle sivulle
|
Weekend-veneen syntyvaiheet
Arne Wiklund
Syksyllä 1945, kun sodan päättyminen oli tosiasia, alkoi mielessäni
kehittyä ajatus isomman purjeveneen hankkimisesta. Omistamani Airisto
kryssare ei enää vastannut tila- ja mukavuusvaatimuksiani, varsinkin kun
lapset tulisivat olemaan mukana matkapurjehduksilla.
Löytääkseni toiveitten mukaisen venetyypin kävin läpi kaikki saatavilla
olevat purjehduslehdet, mutta niistä ei löytynyt juuri sellaista jota
halusin. Niin sain päähäni suuruudenhullun ajatuksen piirtää veneeni itse.
Tällainen tehtävä ylitti luonnollisesti venesuunnittelijakykyni, mutta kun
asia oli kerran sanottu, oli se myös toteutettava. Tein useita luonnoksia
ja kysyin sitten vanhan ystäväni Bruno Westinin mielipidettä. "Jatka vain,
kyllä siitä lopuksi hyvä tulee." Westin ajatteli luultavasti, että
väsyisin yritykseen ja ottaisin yhteyttä johonkin 'oikeaan'
venesuunnittelijaan. Monen tuskittelun ja huolen jälkeen sain kuitenkin
lopulta valmiiksi luonnoksen, joka tuntui vastaavan tavoitteitani.
Suunnittelun aikana olin myös löytänyt telakan, joka lupautui kohtuullisen
hintaan rakentamaan aluksen. Kyseessä oli Uudenkaupungin veistämö, jonka
tuolloin omisti herra Sautti, taitava, mutta hyvin originelli mies. Hän
asetti rakentamisen ehdoksi sen, ettei veneen pituus veistämön
tilanpuutteen vuoksi saanut ylittää yhdeksää metriä. Luonnostelemani vene
oli juuri sitä kokoluokkaa ja piirustusten viimeistelyn jälkeen tuli
veneen lopulliseksi pituudeksi 9,05 metriä. Herra Sautti vaati myös, että
minä hankkisin tarvittavan materiaalin, koska sodan jälkeen vallitsi
kaikesta huutava puute. Hyvien suhteiden ja ystävien avun ansiosta
onnistuin hankkimaan kaiken mitä tarvittiin aina kölistä mastonhuippuun.
Kun minulla ei ollut sopivaa huonetilaa linjapiirrosten tekoa varten,
tarjosi herra Sautti käyttööni veistämörakennuksen ullakkoa, jota
käytettiin samaan tarkoitukseen. Ystäväni Åke Andree lupautui avukseni ja
niinpä me sitten eräänä varhaisena tammikuun aamuna matkustimme
Uuteenkaupunkiin. Perille tultua kävi ilmi, että kelpo Sautin ullakko oli
lämmittämätön ja kun lämpötila ulkona oli 15 pakkasasteen paikkeilla, ei
auttanut muu kuin työskennellä nopeasti ja tehokkaasti ettemme aivan
paleltuisi. Tavan takaa täytyi meidän silti käydä alhaalla pannuhuoneessa
sulattelemassa itseämme. Linjapiirustukset tulivat jokatapauksessa
valmiiksi ilman sen suurempia vastuksia.
Omalta osaltani työ jatkui sen jälkeen sisustussuunnittelun parissa ja
piirrustusten pino sen kun kasvoi. Kaikki täytyi yksityiskohtia myöten
piirtää, koska minulla ei päivittäin ollut tilaisuutta seurata työtä ja
keskustella Sautin kanssa.
Työ edistyi siinä tahdissa, joka tuntui olevan tavallista
veneveistämöille. Toisin sanoen kun huhtikuussa saavuimme katsomaan
tilannetta. Totesin ettei vene tulisi valmistumaan sovittuna aikana 1.
kesäkuuta 1946. Mitään ei ollut tehtävissä, joten ei auttanut muuta kuin
odottaa.
Talven kuluessa oli Wolly Zilliacus alkanut kiinnostua suunnitelmistani ja
halusi, että rakennuttaisin hänelle samanlaisen. Neuvoin häntä olemaan
ottamatta edessä vaanivia riskejä, koska vene oli amatöörikonstruktio.
Tähdensin, että olisi parempi, jos hän odottaisi, kunnes oma veneeni olisi
valmis ja osoittautuisi niin hyväksi, että useampia kannattaisi rakentaa.
Itsepintaisesti hän kuitenkin pysyi kannassaan ja niin ryhdyttiin tekemään
valmisteluja toisen veneen rakentamiseksi.
Lopulta tuli heinäkuun keskivaiheilla Sautilta tieto, että vene voitaisiin
laskea veteen. Sovittin päivästä ja ajasta ja niin Wolly Zilliacus ja minä
ajoimme Uuteenkaupunkiin. Saavuimme vesillelaskuun hyvissä ajoin, mutta
venettä ei näkynyt luiskalla. Arvellen, että valmistelut olivat
viivästyneet menimme sisään veistämörakennukseen, mutta siellä ei ollut
sen enempää Sauttia kuin venettäkään. Vain Wollyn veneen köli oli paikalla
ja kylkien laudoitus oli aloitettu. Muuan työmies kertoi iloisesti, että
oma veneeni oli laskettu vesille jo aamulla varhain ja oli
varustelulaiturissa. Se, etten saanut olla paikalla, oli luonnollisesti
pettymys, mutta Sautti kaiketi halusi näyttää, että kykeni olemaan jopa
edellä aikataulusta.
Pyysin Wolly Zilliacusta menemään veistämörakennukseen katsomaan omaa
venettään ja lähdin sitten alas rantaan. Veneeni todella oli siellä ja
kävellessäni rantaan aprikoin, uiko vene hyvässä asennossa vai pitäisikö
joitakin pieniä korjauksia sen suhteen tehdä. Rantaan tultuani koin
täydellisen järkytyksen. Vene muistutti suurta sorsaa, joka peräpää
ilmassa etsii ruokaansa pohjasta. Maailman kaikki asennonkorjausyritykset
olisivat tässä tapauksessa aivan turhia. Ja ylhäällä veistämössä odotti
samanlainen susi vain lisäämässä suurta häpeääni. Vapisevin polvin ja
kylmä hiki otsalla astuin laiturille. Silloin kuului veneestä muutamia
mehukkaita kirouksia ja ääniä, jotka osoittivat, että aluksessa oli väkeä.
Tosiasiallisesti oli peräti neljä miestä sulloutunut keulasoppeen
pelaamaan korttia ja juomaan kahvia. Niillä äänivaroilla, joita minulla
ensi järkytyksen jälkeen oli vielä tallella, pyysin herroja ystävällisesti
poistumaan maihin. Vastaansanomatta he sen tekivätkin, vaikka heidän
ruokatuntinsa ei ollut vielä päättynyt ja "hast du mir gesehen"
keula kohosi alennustilastaan ja seuraavassa silmänräpäyksessä ui
vene täsmälleen siinä asennossa, kuin oli tarkoituskin. Kiitollisuuden
aalto tulvahti lävitseni, kun näin olin välttynyt kauhealta häpeältä.
Sillä aikaa oli Wolly Zilliacus tullut alas rantaan tietämättä mitään
tuskaisesta tuokiostani. Hän totesi nenäni olevan valkoinen ja arveli sen
johtuvan, gynekologi kun oli, lievistä synnytyskivuista. Tutkimme veneen
perusteellisesti, jonka jälkeen Wolly totesi: "Minkä hemmetin takia olit
niin vastahakoinen, kun halusin samanlaisen veneen, näinhän
ensisilmäyksellä, että se tulee onnistumaan." Wolly ei tajunnut, kuinka
lähellä kuilun reunaa olin ollut ja sai hyvät naurut, kun kerroin hänelle
kauhun hetkistä kohdatessani veneeni ensi kertaa sen oikeassa elementissä.
Heinäkuun lopussa oli vene valmis purjehdittavaksi Turkuun, mutta
Göteborgista tilaamani purjeet olivat myöhässä. Ystäväni Ingmar Lydecken
tarjosi Hai-veneensä purjeita lainaksi ja itseään kumppaniksi
purjehdukselle ja vaikka purjeet olivat aika pienet, voitiin reissuun
ryhtyä. Lähdimme veistämöltä ja juutuimme heti sen edustalla saveen
ajettuamme mielestämme täysin oikein väärältä puolen keppiä, joka
ilmeisesti oli tarkoitettu jonkinlaiseksi reimariksi. Pääsimme kuitenkin
helposti irti ja saavuimme hienon purjehduksen jälkeen Airistolle, jossa
oli parhaillaan purjehduskilpailut. Lähestyimme muuatta osanottajaa, joka
tuntui kiinnittävän huomiota veneemme varsin pulleisiin muotoihin sen
silti seilatessa selvästi merkityillä Hai-veneen purjeilla. Kohdalle
tultaessa kuului toteamus: "Taitaa kohta poikia!"
Veneeni kanssa kokemani myöhemmät seikkailut ovat oma lukunsa, mutta
ainakin sillä hetkellä olin hyvilläni ja hiukan ylpeä, että siitä todella
tuli vene kaikista epäilyistä ja kommeluksista huolimatta.
suom. Esko Rahikainen SuPS:in lehteen elokuussa
1988. alkuperäinen tarina ASS:n 100-vuotis historiikista 1965,
sammanstäld av Göran Fredrik Mustelin.
edelliselle sivulle
|